sobota 26. května 2012

Chřestění I.- Pečený křupavý chřest s aioli

Pečený křupavý chřest

K chřestové mánii jsem se připojila pár let nazpátek, velmi tomu napomohla banda z bistra Florentýna a samo pan Cuketka, kteří svým blogováním imho dosáhli retrofitu této zapovězené buržoázní zeleniny nejen v naší malé domácnosti ve severozápadních Čechách. Do té doby jsem měla s hromovým kořenem čest jen párkrát a to velmi nevydařeně. Zašedlý povadlý pazoch, nejlépe nakládaný, pohozený jen tak mýrnyxtýrnyx k nějakému steaku. Jiskra nepřeskočila. Navzdory tomu, hnána zvědavostí co že je to za hit na foodblozích, jsem se před čtyřmi lety vydala do Hostína u Vojkovic (www.ceskychrest.cz). Pravda, cesta mi trvala asi o deset kilometrů víc, pocestovala jsem si po okolí, pak natěšeně vlezla do prodejní haly a úlekem vyjekla, měla jsem pocit, že jsem v zakázaném území. Na lince bez ceknutí a velmi ukázněně stáli seřazení asiati různých národností a pracovali rychlostí strojů. Neměla jsem chuť tento systém podporovat, hlavou mi ale letělo, že cca 100km za sebou, dvě hodiny cesty, to vše s novorozencem na zadní sedačce, pak ta kupa receptů na vyzkoušení, čerstvost, čerstvost, čerstvost. Prostě přízemní pudy převládly a já kouzlu chřestu podlehla. Pravidelně od dubna vyhlížím, kdy se objeví zpráva, že už.
Zelený chřest z Hostína

Pročetla jsem všechny kuchařské knihy, co mám doma, prolezla všechny oblíbené blogy a začala s pokusy na lidech. Byla třeba zahájit osvěta po rodině, neboť kontrolní otázky nedopadly vůbec dobře. Na chřest se vážně zapomnělo. Experimentovala jsem s holandskou omáčkou, domácí majonézou, kokosovým mlékem, vývarem velouté, quichem, zapékaným chřestem, sendvičem, chřestem po polsku a kýhovíra čehoeště. Vyzkoušela celou řadu receptů na bílý i zelený chřest. Rodina naštěstí kouzlu jarního afrodisiaka podlehla a trpělivě snáší mou vášeň. Po třech letech přece jen objednávám hrnec na vaření chřestu a dávám do kupy osvědčené recepty, které se u nás ujaly. 

Chřestový krém se ztraceným vejcem
Chřest po polsku
Křupavý pečený chřest s aioli
Těstoviny s chřestem
Chřest s pestem
Chřestoto

Tak kdopak dneska vykoupil všechnu první jakost zeleného šparglu v Hostíně? Moji milí tchánovci se cestou k nám stavili na Mělnicku pro zelené zlato a dovezli mi tašku zeleného chřestu. Jsem moc ráda, že je o něj o takový zájem, tak jsem vděčně přívatala zelené pazochy rozličných tvarů a pustila se do pečeného chřestu.

Panko, strouhaný parmezán





Ingredience
zelený chřest
japonská strouhanka panko
strouhaný parmezán
bílky
sůl

Bílky metličkou prošlehám do světlé pěny. Pazochy chřesty omyju a osuším a namočím do bílku, moc na nich sice neulpí, ale to není na škodu. Panko smíchám s parmezánem, v této směsi obalím chřest a přemístím na pečící papír.

Chřest obalený ve směsi panky a parmezánu



Před přesunem do trouby vyhřáté na 180°C ještě trochu postrouhám parmezánem. Peču cca 15 minut, dokud sýr nezezlátne. Někde jsem viděla tento recept s pečlivě obaleným chřestem a úplně zlatým, vypadal také lákavě, ale já i nadále volím tuhle rychlou osvědčenou cestu. Servírování velmi na divoko, u nás se osvědčilo namáčení pazochů přímov dipu. Dnes to bylo domácí aioli.
Domácí aioli

Ingredience:
3 utřené stroužky česneku
50 ml olivového oleje (do origoš aioli patří pouze olivový olej, je pak štiplavá, tak to srážím slunečnicovým)
100 ml slunečnicového oleje
2 žloutky (stejně zbydou po obalení chřestu)
trochu vymačkané citronové šťávy
špetka soli

Postup je nejspíš notoricky známý, internet je plný 5 vteřinových majonéz a aioli. Proč ne, funguje to skvěle. Všechny ingredience naházíme do nádoby od tyčového mixéru, ten pak zapíchneme ke dnu, zapneme a pomalu zvedáme, než řeknete: "Miluju majonézu" bude hotovo.
Dobrou chuť.

Žádné komentáře:

Okomentovat